Officina dei Sogni

[en] – (italian text below)

Officina dei Sogni is an international theater-dance company that puts physical reality and virtual reality in dialogue; presents innovative shows in which the physical reality of the real world mixes and overlaps, until it converges with virtual reality, to the surreal of the technological metaverse of which Secondlife has been the spearhead for the past 19 years.
The viewer, whether in the real world or in the Metaverse, is always offered an immersive experience.

Officina dei Sogni self-produces shows in Secondlife without making almost any use of bought decorations: almost all 3D materials and meshes are self-produced by the members of the group, as well as most of the animations, scripts, text, and often the music itself. The spectator will not see stages made with the usual objects purchased in-world, except in cases where an active collaboration is opened with other creators, in order to always ensure the originality of the performances.

Similarly, the Company produces machinema films set in Secondlife, and sometimes in OpenSimulator, as well as live music performances with professional musicians.

Most of the activities are always aimed at theatrical experimentation, both in prose and in music, giving life to a process of continuous research of innovation and originality. In particular, through the collaboration with real world theaters, the company brings to the stage, on the real stages of European theaters, musicians and actors in flesh and blood accompanied by performances in the Secondlife metaverse, in which the actors-avatars accompany the real ones in the scenic storytelling.
Officina dei Sogni is open to collaboration, always through the experimentation of original novelties, with other creators of mesh objects, costumes, and everything that can be produced in Secondlife.

The Company was born from the meeting, in the Sims of the Metaverse, between the avatars (and their brains) of the scripter Virginia Stella, the 3D modeler Alex Cat and the violinist Musa inFabula who, combining their respective skills in a virtual space that cannot be reproduced in the physical world , have given birth to a new research path in the field of immersive theater and performing art.

[it]

Officina dei sogni è una compagnia internazionale di teatro–danza che mette in dialogo la realtà fisica e la realtà virtuale; presenta spettacoli innovativi in cui la realtà fisica del mondo reale si miscela e si sovrappone, fino a convergere con la realtà virtuale, al surreale del metaverso tecnologico di cui Secondlife è la punta di diamante da ormai 19 anni.
Allo spettatore, che si trovi nel mondo reale o nel Metaverso, è sempre offerta un’esperienza immersiva.

Officina dei sogni autoproduce spettacoli in Secondlife senza fare quasi alcun uso di decorazioni acquistate: tutti i materiali 3D e le mesh sono autoprodotte dai componenti del gruppo, così come la maggioranza delle animazioni, degli scripts, e spesso delle stesse musiche. Lo spettatore non vedrà palchi realizzati con i soliti oggetti acquistati in-world, tranne nei casi in cui viene aperta una collaborazione attiva con altri creatori, in modo da assicurare sempre l’originalità delle performance.

Analogamente, la Compagnia produce machinema films ambientati in Secondlife, e talvolta in OpenSimulator, nonchè performance di musica dal vivo con musicisti professionisti.

La maggior parte delle attività sono sempre rivolte alla sperimentazione teatrale, sia in prosa sia in musica, dando vita ad un processo di ricerca continua dell’innovazione e dell’originalità. In particolare, attraverso la collaborazione con teatri del mondo reale, la compagnia porta in scena, sui palcoscenici reali dei teatri europei, musicisti ed attori in carne ed ossa accompagnati da performance nel metaverso di Secondlife, in cui gli attori-avatar accompagnano quelli reali nella narrazione scenica.
Officina dei sogni è aperta alla collaborazione, sempre attraverso la sperimentazione di novità originali, con altri creatori di oggetti mesh, costumi, e tutto ciò che può essere prodotto in Secondlife.

La Compagnia nasce dall’incontro, nelle Sims del Metaverso, tra gli avatar (e i relativi cervelli) della scripter Virginia Stella, del modellatore 3D Alex Cat e della violinista Musa inFabula che, unendo le rispettive competenze in uno spazio virtuale non riproducibile nel mondo fisico, hanno dato vita ad un nuovo percorso di ricerca nel campo del teatro immersivo e della performing art.